Alles wat je moet weten over de kogeldruk op je trekhaak

  1. Home
  2. Blog
  3. Alles wat je moet weten over de kogeldruk op je trekhaak

Alles wat je moet weten over de kogeldruk op je trekhaak

Ga je met een aanhanger rijden? Dan heb je te maken met kogeldruk op je trekhaak. Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt als je de weg op gaat met je aanhangwagen, maar wel heel belangrijk voor een veilig transport. Dus wat is kogeldruk precies? Wat gebeurt er als de druk niet goed is en – belangrijker nog – hoe los je dat op?

Wat is de kogeldruk bij een trekhaak?

De kogeldruk op een trekhaak is de neerwaartse druk die een aanhanger op je trekhaak uitoefent. Zeg maar hoeveel gewicht er via de koppeling op de trekhaak rust. Of de verticale kracht op de trekhaak van je auto. Die kogeldruk op je trekhaak is belangrijk, want het heeft heel wat invloed op de wegligging van je auto én die van je aanhangwagen (of fietsendrager of caravan). Als de druk niet goed is, kun je namelijk makkelijker gaan slippen en slingeren. Niet zo fijn als je net die dure koelkast aan het verhuizen bent!

Dit gebeurt er bij een te hoge druk

Is de kogeldruk op je trekhaak te hoog? Dan zakt de achterkant van je auto te ver in. Dat ziet er misschien cool uit als je in een Amerikaanse lowrider rijdt, maar in alle andere gevallen leidt het vooral tot minder grip aan de voorzijde. Bovendien wil je dan ook niet over hobbels of drempels heen rijden, want daarmee beschadig je de achterkant van je auto. En je verbruikt op die manier ook nog eens meer benzine. Wil je ook niet.

En dit gebeurt er bij een te lage druk

Heb je juist een te lage druk op je trekhaak? Dan is er misschien sprake van een negatieve druk. Je aanhanger trekt de achterkant van je auto dan als het ware omhoog, waardoor de voorkant van je auto juist naar beneden gedrukt wordt. En je raadt het al: ook dat is niet zo best voor de wegligging. Laat staan voor je auto en voor het brandstofverbruik.

Hoeveel kogeldruk op de trekhaak heb je nodig?

Goede vraag. De ideale kogeldruk ligt rond de maximaal toegestane druk – maar niet hoger. Daarmee weet je namelijk zeker dat de druk niet te hoog of te laag is en je een goede wegligging met optimale grip en een uitstekende remwerking hebt. Je vindt de maximaal toegestane druk vaak als S-waarde op het typeplaatje van je trekhaak, van je aanhanger of in de specificaties van je auto.

Zo kun je de kogeldruk op een trekhaak meten

Je kunt de kogeldruk op je trekhaak meten met een speciale kogeldrukmeter. Heb je die niet (en dat kunnen we ons goed voorstellen), dan kun je ook een gewone personenweegschaal gebruiken. Je gaat dan als volgt te werk:

  1. Zorg dat je beladen aanhanger zo horizontaal mogelijk staat
  2. Leg een plank op de weegschaal. Zo verdeel je de kracht over een groter oppervlak
  3. Plaats verticaal nog een ander stuk hout tussen de plank en de aanhangerkoppeling
  4. Laat de aanhanger rusten op de weegschaal en lees de kogeldruk af

Kogeldruk trekhaak verhogen of verlagen

Heb je de druk gemeten en blijkt ‘ie te hoog of juist te laag? Geen zorgen. Je kunt zelf de kogeldruk op je trekhaak verhogen of verlagen door de lading een beetje anders te verdelen. Bij een te lage druk ligt er namelijk waarschijnlijk te veel gewicht achterin de trailer. Verplaats zware objecten dan meer naar voren. Omgekeerd is bij een te hoge druk de lading aan de voorkant van de aanhanger juist te zwaar. Verplaats in dat geval de lading wat meer naar achteren, dichter bij de as van je aanhanger.

 

Zo kun je weer veilig de weg op!

Menu