Aanhanger onderhoud zelf doen: wat & wanneer?

Aanhanger onderhoud zelf doen: wat & wanneer?

Goed aanhanger onderhoud is belangrijk. Want heb je goed je aanhangwagen onderhouden? Dan ga je veilig de weg op. Bovendien gaat je trouwe vriend zo een stuk langer mee en kun je ‘m straks eventueel voor een betere prijs weer verkopen. Win-win situatie dus. Je kunt er voor kiezen om naar de garage te gaan, maar een beetje handige Harry doet het aanhanger onderhoud gewoon zelf. Is makkelijk dan je denkt!

Snelle check

Goed aanhanger onderhoud begint met een snelle check. Die doe je bij voorkeur na iedere 500 km of anders één keer per maand. Hierbij controleer je het volgende:

Verlichting:

Je verlichting moet altijd in orde zijn. Controleer dus even of je achterlichten, stoplichten en richtingaanwijzers nog werken en of je reflectoren niet beschadigd zijn.

Wielbouten:

Tijdens het rijden kunnen je wielbouten lostrillen. Zeker als je op wat slechtere of onverharde wegen rijdt. Loop dus voor de zekerheid even na of ze allemaal nog goed vastgedraaid zitten.

Bandenspanning:

Met de juiste bandenspanning ga je veilig op weg. Bovendien verbruik je zo minder brandstof. Scheelt ook weer. Kijk iedere maand dus even goed of de banden van je aanhanger nog op spanning zijn!

Bovenbouw (optioneel):

Je checkt eventuele borden, relingen of huifstellages natuurlijk altijd voordat je wegrijdt, maar het is slim om regelmatig alle sluitingen even extra goed te controleren. Je weet maar nooit!

Remsysteem controleren

Een stoplicht dat plotseling op rood springt. Of een kind die de weg op rent … je wilt natuurlijk wel snel kunnen remmen met je (geremde) aanhangwagen. Doe je het aanhanger onderhoud zelf? Dan moet je om de 2000 km ook het remsysteem controleren. Kijk of de handrem nog goed werkt en maak een rondje om de alle andere remmen te controleren. Eventueel kun je zelfs nog even een hellingproef doen.

Tip: Dit is ook een mooi moment op de koppeling te checken en je breekkabel te controleren!

Banden & velgen

Onderwerp ook je banden iedere 2000 km aan een grondige inspectie. En bekijk dan niet alleen de bandenspanning, maar controleer ook op:

  • droogtescheuren
  • slijtageplekken
  • deuken (bij lang stil staan)
  • profieldiepte (moet minimaal 1,6 mm zijn!)

Zo weet je precies hoe het gesteld is met de banden van je aanhanger en kun je eventuele ongelukken voorkomen.

Bevestigingspunten

Na een tijdje rijden kunnen ook allerlei bevestigingspunten wat losser gaan zitten. Vaak hoor je het wel; je aanhangwagen rammelt aan alle kanten. Ga daarom na of alle bevestigingsschroeven, sjorpunten en touwhaken nog allemaal stevig vastzitten, draai ze aan of vervang ze door een nieuwe verbinding als dat nodig is.

Laadvloer

Ook niet onbelangrijk: de laadvloer. Die draagt misschien niet zozeer bij aan een goede wegligging, maar je wilt natuurlijk wel je ladingen goed en veilig transporteren. Kom je er thuis in ieder geval niet achter dat je onderweg de helft van al dat zand bent verloren omdat er een scheur of gat in vloer blijkt te zetten. Goed, laadvloer checken dus. En misschien kan ‘ie wel een likje verf of beits gebruiken!

Bewegende onderdelen smeren

Heb je er 5000 km op zitten of is z’n laatste grote beurt alweer een half jaar geleden? Dan is dat een goed moment om je aanhangwagen te verwennen met wat olie of vet. Want goed aanhanger onderhoud betekent ook dat je je aanhanger gesmeerd laat lopen. Letterlijk en figuurlijk. Smeer dus alle bewegende onderdelen eens lekker in. Ook neuswiel en de uitzetsteunen. En vet de lier in (als je die hebt)!

Zo doe je aanhanger onderhoud zelf

Goed aanhanger onderhoud begint dus vooral met het checken van belangrijke onderdelen. Zo signaleer eventuele problemen in een vroeg stadium en ben je er op tijd bij om één en ander te repareren. Vaak vind je in de handleiding van je aanhanger wel hoe je veelvoorkomende problemen kunt verhelpen. Hoef je meestal geen monteur voor te bellen!